Κέρη Π. Μαυρομμάτη
Ως γνωστό τα αρμόδια και υπεύθυνα ελληνικά πολιτειακά όργανα, πολιτικά και στρατιωτικά, ενημέρωσαν τον ελληνικό λαό ότι το τουρκικό ερευνητικό πλοίο ΟRUC REIS:
Όμως η παραπάνω ενημέρωση από την υπεύθυνη κυβερνητική και στρατιωτική ηγεσία:
Α) δεν βασίζεται στα αληθινά, πραγματικά γεγονότα, και Β) δεν αποδεικνύει την άσκηση εδαφικής κυριαρχίας και την προάσπιση των εξ αυτής απορρεόντων κυριαρχικών δικαιωμάτων του ελληνικού κράτους, ως κυρίαρχου ανεξάρτητου παράκτιου κράτους της διεθνούς κοινότητας από τα υπεύθυνα πολιτειακά όργανα, κατά τους κανόνες του διεθνούς δικαίου.
Α. Πραγματικά γεγονότα.
Σύμφωνα με τις δημοσιευθείσες στο διαδίκτυο φωτογραφίες του ελληνικού F-16, που πέταξε στις 9 το πρωί της 31/1/2020 πάνω από τη θαλάσσια περιοχή που ευρίσκονταν το τουρκικό ερευνητικό σκάφος, αποδεικνύεται ότι οι καιρικές συνθήκες σε αυτή την περιοχή ήταν καλές διότι αυτό το πλοίο είχε «ρίξει τρία καλώδια.. . σε αυτή τη θαλάσσια περιοχή».
Είναι προφανές ότι όλοι οι έλληνες γνωρίζουν ή μπορούν να μάθουν ότι όταν οι καιρικές συνθήκες είναι δυσμενείς, δεν «απλώνεις»/ποντίζεις καλώδια στη θάλασσα και δεν έχεις σε λειτουργία τα απαιτούμενα όργανα για αυτή την έρευνα, αλλά μαζεύεις τα καλώδια και τα σχετικά όργανα.
Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και εάν δεχθούμε ότι οι καιρικές συνθήκες ήταν πραγματικά δυσμενείς, τόσο που «κινδύνευε αυτό το μεγάλης χωρητικότητας πλοίο και αναγκάστηκε ο πλοίαρχος, για να σώσει το πλοίο, να αλλάξει πορεία προς δυτικά και να εισέλθει στην ελληνική υφαλοκρηπίδα…», γεννάται το εύλογο ερώτημα, γιατί το πλοίο παρέμεινε μετά την 9η πρωινή της 31/1/2020 όταν οι καιρικές συνθήκες έπαψαν να είναι δυσμενείς και προχωρούσε εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας του Καστελλόριζου, και μάλιστα «έριχνε» πόντιζε και καλώδια για έρευνα στην ελληνική νησιωτική υφαλοκρηπίδα;…
Είναι πρόδηλο και αυταπόδεικτο, υπεύθυνοι κύριοι της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας της πατρίδας μας, ότι ο πλοίαρχος του τουρκικού ερευνητικού πλοίου εκτελούσε εντολή έρευνας στη ελληνική υφαλοκρηπίδα, που έλαβε από τη τουρκική κυβέρνηση, και συνεπώς δεν εισήλθε λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών και παρέμεινε «απλώνοντας» τρία καλώδια στην ελληνική υφαλοκρηπίδα επί είκοσι ώρες! Διότι απλά, οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες στη περιοχή δεν διήρκεσαν σε κάθε περίπτωση από της 7ης πρωινής της 31/1/2020 έως τις πρώτες πρωινές ώρες της 1-1-2020….
Γιατί κύριοι θέλετε να υποτιμάτε έναν ολόκληρο λαό;… Το ερώτημα είναι ρητορικό.
Β. Τα αρμόδια κυβερνητικά όργανα, δεν αρνήθηκαν σε ένα άλλο κράτος (Τουρκία), την άσκηση του κυριαρχικού δικαιώματος έρευνας του ελληνικού κράτους στην υφαλοκρηπίδα των νησιών του! Όπως είχαν την υποχρέωση να αρνηθούν, κατά την πολιτειακή και διεθνή υποχρέωση τους, υλοποιώντας την αρχή της εδαφικής κυριαρχίας ή της κυριαρχίας του ελληνικού κράτους σε αυτήν τη θαλάσσια ζώνη.
Έτσι, δεν προάσπισαν το εξ αυτής της κυριαρχίας πηγάζον κυριαρχικό δικαίωμα του παράκτιου ελληνικού κράτους για την εξερεύνηση της υφαλοκρηπίδας του ελληνικού κράτους, όπως έχει υποχρέωση κάθε κυρίαρχο, ανεξάρτητο παράκτιο κράτος της διεθνούς κοινότητας και κάθε συμβαλλόμενο κράτος της ΔΣΔΘ 1982.
Ειδικότερα οι διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 77 της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας 1982, περιλαμβάνουν ότι «το παράκτιο κράτος ασκεί στην υφαλοκρηπίδα κυριαρχικά δικαιώματα για τον σκοπό της έρευνας και της εκμετάλλευσης των φυσικών του πόρων στην υφαλοκρηπίδα».
Στην δε παράγραφο 2 του ιδίου άρθρου, ρητά περιλαμβάνεται ότι τα κυριαρχικά δικαιώματα της εξερεύνησης της υφαλοκρηπίδας είναι αποκλειστικά, κατά την έννοια ότι κανένα άλλο κράτος δεν μπορεί να εξερευνήσει την υφαλοκρηπίδα χωρίς τη ρητή συναίνεση του παράκτιου κράτους.
Επίσης στις διατάξεις άρθρο 246 της παραπάνω ΔΣΘΘ1982, ρητά αναφέρεται ότι το παράκτιο κράτος έχει το δικαίωμα να ρυθμίζει, να επιτρέπει και να πραγματοποιεί το ίδιο θαλάσσια επιστημονική έρευνα στην ΑΟΖ και στην υφαλοκρηπίδα, ενώ τα άλλα κράτη δεν μπορούν να αναλάβουν παρόμοιες δραστηριότητες χωρίς τη συναίνεση του.
Απ’ όλα τα παραπάνω, προκύπτει ότι η Τουρκία με το τουρκικό πλοίο ΟRUC REIS, δεν είχε δικαίωμα να προβεί σε δραστηριότητες έρευνας στην ελληνική υφαλοκρηπίδα χωρίς τη ρητή συναίνεση του ελληνικού κράτους. Ο νομικός χαρακτήρας αυτού του δικαιώματος ως αποκλειστικού, αποκλείει τις δραστηριότητες εξερεύνησης της ελληνικής υφαλοκρηπίδας από την Τουρκία ή οποιοδήποτε άλλο κράτος μέσα στην έκταση των 200 ναυτικών μιλίων της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Επίσης ο νομικός χαρακτήρας του πιο πάνω δικαιώματος ως αυτοδίκαιου και εξ υπαρχής δικαιώματος (ipso jure, ipso facto), επιτρέπει στο παράκτιο ελληνικό κράτος να ασκήσει το πιο πάνω κυριαρχικό του δικαίωμα κατά τη διακριτική του ευχέρεια και αποκλείει τη δυνατότητα να ασκήσει άλλο κράτος αυτό το δικαίωμα για λογαριασμό του χωρίς τη ρητή συναίνεση του.
Περαιτέρω οι δραστηριότητες έρευνας του τουρκικού πλοίου, δεν δικαιολογούνται ούτε από τις διατάξεις περί αβλαβούς διέλευσης της ΔΣΔΘ 1982. Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 18 και 19 της ΔΣΔΘ 1982, η αβλαβής διέλευση αλλοδαπού νοείται ως η διέλευση από τα χωρικά ύδατα ενός κράτους, η οποία πρέπει (ι) να είναι συνεχής και ταχεία, και (ιι) να μην προβαίνει, μεταξύ των άλλων, σε διεξαγωγή έρευνας ή υδρογραφικών εργασιών.
Συνεπώς οποιοσδήποτε ισχυρισμός περί αβλαβούς διέλευσης του τουρκικού πλοίου από την ελληνική υφαλοκρηπίδα, δεν είναι απλά αβάσιμος αλλά είναι ανυπόστατος, διότι δεν προβλέπεται στις διατάξεις της ΔΣΔΘ 1982.
Όμως παραμένει το ερώτημα τι ακριβώς η Τουρκία ήθελε να επιτύχει με την εκ προθέσεως παραβίαση του ελληνικού κυριαρχικού δικαιώματος της έρευνας στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Θεωρούμε ότι η βούληση της ήταν να υλοποιήσει όσα προφορικά επί πολλά χρόνια διεκδικεί, δηλαδή:
– Το δικαίωμα και την έκταση της τουρκικής ΑΟΖ, όπως την καθόρισε με τη από 27/11/2019 σχετική Συμφωνία της με τη Λιβύη. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα στο διαδίκτυο, ο υπεύθυνος του τουρκικού πλοίου απήντησε στο μήνυμα-αίτημα αποχώρησης του υπευθύνου της ελληνικής φρεγάτας Νικηφόρος Φωκάς, ότι «δεν αποχωρεί διότι ευρίσκεται εντός της τουρκικής ΑΟΖ»! Κάλεσε και τις παρακείμενες τουρκικές φρεγάτες να το προστατεύσουν για να ασκήσει «το δικαίωμα έρευνας στην τουρκική ΑΟΖ»!
– Να αποδείξει ότι τα ελληνικά νησιά δεν έχουν τη θαλάσσια ζώνη της υφαλοκρηπίδας, και ιδιαίτερα το Καστελόριζο, όπως συνεχώς ισχυρίζεται επί πολλά χρόνια.
Ήδη από την 27/2/1974, η Τουρκία υποστηρίζει ότι τα ελληνικά νησιά που ευρίσκονται κοντά στις τουρκικές ακτές δεν διαθέτουν δική τους υφαλοκρηπίδα.
Ας προβληματιστούμε.
Γιατί μέχρι τώρα δεν έχει διαμαρτυρηθεί η ελληνική κυβέρνηση προς την Τουρκία, με ρηματική διακοίνωση, για παραβίαση κυριαρχικού δικαιώματος της έρευνας στην υφαλοκρηπίδα, το οποίο προβλέπεται ρητά από τη Σύμβαση για το Δίκαιο της θάλασσας 1982 που έχει κυρώσει το ελληνικό κράτος;
Τα ελληνικά πολιτειακά όργανα έχουν, εκτός της εθνικής ευθύνης, διεθνή ευθύνη για αποτελεσματική, πλήρη και συνεχή εφαρμογή των διατάξεων της πιο πάνω διεθνούς Συνθήκης (ΔΣΔΘ 1982).
Όταν στις 29/5/1974 το τουρκικό υδρογραφικό σκάφος Candarli, συνοδευόμενο από πολεμικά πλοία, άρχισε να πλέει στην υφαλοκρηπίδα των νησιών του Αιγαίου, η ελληνική πλευρά αντέδρασε με επίδειξη σημαίας και παράλληλα διαμαρτυρήθηκε έντονα με ρηματικές διακοινώσεις προς την Τουρκία για τις παράνομες ερευνητικές ενέργειες του Candarli.
Ερωτούμε εάν ο λόγος που η ελληνική κυβέρνηση δεν διαμαρτύρεται στη τουρκική κυβέρνηση, οφείλεται στο ότι:
(ι) θέλει να παράσχει σιωπηρά έμμεση συναίνεση στο τουρκικό κράτος γι αυτήν την παράνομη κατά το διεθνές δίκαιο τουρκική ενέργεια έρευνας στην ελληνική νησιωτική υφαλοκρηπίδα, η οποία μπορεί να προκύψει εάν επί εξάμηνο από τις 31/1/2020, «τουρκικό ερευνητικό μπαινοβγαίνει στην υφαλοκρηπίδα των νησιών του Αιγαίου», ή/και (ιι) θέλει να υλοποιήσει κάποια συμφωνία με την Τουρκία για άρνηση του δικαιώματος των ελληνικών νησιών του Αιγαίου στη θαλάσσια ζώνη της υφαλοκρηπίδας, στο πλαίσιο της μυστικής διπλωματίας.
Όποια και εάν είναι η κυβερνητική απάντηση, είναι αναμφισβήτητο ότι τα αρμόδια κυβερνητικά όργανα δεν διαμαρτυρηθήκαν μέχρι τώρα με ρηματική διακοίνωση, απευθυνόμενη στο τουρκικό κράτος για την παραβίαση του ελληνικού κυριαρχικού δικαιώματος έρευνας στην ελληνική νησιωτική υφαλοκρηπίδα από το τουρκικό πλοίο ΟRUC REIS, επικαλούμενοι το διεθνές δίκαιο, και οι «ισχυροί φίλοι τους» δεν είναι «στο πλευρό» των ελληνικών εθνικών και ζωτικών συμφερόντων.
Ως γνωστό τα αρμόδια και υπεύθυνα ελληνικά πολιτειακά όργανα, πολιτικά και στρατιωτικά, ενημέρωσαν τον ελληνικό λαό ότι το τουρκικό ερευνητικό πλοίο ΟRUC REIS:
- «Εισήλθε με δύο συνοδευτικά πλοία στην ελληνική υφαλοκρηπίδα στις 6.40 το πρωί της 31/1/2020 σε απόσταση 200 χλμ νότια του Καστελόριζου, ανατολικά της Κρήτης και δυτικά της Κύπρου, μάλλον διότι επικρατούσαν δυσμενείς καιρικές συνθήκες σε αυτή τη θαλάσσια περιοχή». Η ανακοίνωση του ΓΕΕΘΑ ήταν ότι «Το τουρκικό ερευνητικό κινήθηκε με δυτικές πορείες εκτός NAVTEX και στο νοτιοανατολικό άκρο του ελληνικού FIR. Στην περιοχή επικρατούν δυσμενείς καιρικές συνθήκες ενώ η εν λόγω κίνηση παρακολουθείται από μέσα και μονάδες των Ενόπλων Δυνάμεων». «Δεν έχει ρίξει καλώδια».
- Στις 2.40 της 31/1/2020 το τουρκικό πλοίο ανέκρουσε πρύμνα και αποχωρεί», ότι τελικά «αποχώρησε με δική του πρωτοβουλία από την περιοχή της ελληνικής υφαλοκρηπίδας τις πρωινές ώρες της 1/2/2020», το δε ΓΕΕΘΑ ανακοίνωσε ότι «στη 1 μετά τα μεσάνυχτα το τουρκικό ευρίσκεται στο όριο ελληνικής υφαλοκρηπίδας…».
- Η ελληνική φρεγάτα Νικηφόρος Φωκάς εξέπεμψε το προβλεπόμενο μήνυμα μέσω ασυρμάτου προς το ΟRUC REIS να απομακρυνθεί, αλλά αυτό δεν απήντησε. Έτσι η ελληνική φρεγάτα παρέμεινε στη θαλάσσια περιοχή και παρακολουθούσε επί περίπου 20 ώρες το τουρκικό ερευνητικό σκάφος.
- Δεν έκανε έρευνες κατά τη διάρκεια της εικοσάωρης παραμονής του στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.
- Το τουρκικό ερευνητικό ευρισκόταν σε θαλάσσια περιοχή δυτικά της Κύπρου και έκανε έρευνες σε κυπριακή ΑΟΖ και Υφαλοκρηπίδα, που εφάπτεται της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, κατευθύνθηκε δυτικά και εισήλθε λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Όμως η παραπάνω ενημέρωση από την υπεύθυνη κυβερνητική και στρατιωτική ηγεσία:
Α) δεν βασίζεται στα αληθινά, πραγματικά γεγονότα, και Β) δεν αποδεικνύει την άσκηση εδαφικής κυριαρχίας και την προάσπιση των εξ αυτής απορρεόντων κυριαρχικών δικαιωμάτων του ελληνικού κράτους, ως κυρίαρχου ανεξάρτητου παράκτιου κράτους της διεθνούς κοινότητας από τα υπεύθυνα πολιτειακά όργανα, κατά τους κανόνες του διεθνούς δικαίου.
Α. Πραγματικά γεγονότα.
Σύμφωνα με τις δημοσιευθείσες στο διαδίκτυο φωτογραφίες του ελληνικού F-16, που πέταξε στις 9 το πρωί της 31/1/2020 πάνω από τη θαλάσσια περιοχή που ευρίσκονταν το τουρκικό ερευνητικό σκάφος, αποδεικνύεται ότι οι καιρικές συνθήκες σε αυτή την περιοχή ήταν καλές διότι αυτό το πλοίο είχε «ρίξει τρία καλώδια.. . σε αυτή τη θαλάσσια περιοχή».
Είναι προφανές ότι όλοι οι έλληνες γνωρίζουν ή μπορούν να μάθουν ότι όταν οι καιρικές συνθήκες είναι δυσμενείς, δεν «απλώνεις»/ποντίζεις καλώδια στη θάλασσα και δεν έχεις σε λειτουργία τα απαιτούμενα όργανα για αυτή την έρευνα, αλλά μαζεύεις τα καλώδια και τα σχετικά όργανα.
Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και εάν δεχθούμε ότι οι καιρικές συνθήκες ήταν πραγματικά δυσμενείς, τόσο που «κινδύνευε αυτό το μεγάλης χωρητικότητας πλοίο και αναγκάστηκε ο πλοίαρχος, για να σώσει το πλοίο, να αλλάξει πορεία προς δυτικά και να εισέλθει στην ελληνική υφαλοκρηπίδα…», γεννάται το εύλογο ερώτημα, γιατί το πλοίο παρέμεινε μετά την 9η πρωινή της 31/1/2020 όταν οι καιρικές συνθήκες έπαψαν να είναι δυσμενείς και προχωρούσε εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας του Καστελλόριζου, και μάλιστα «έριχνε» πόντιζε και καλώδια για έρευνα στην ελληνική νησιωτική υφαλοκρηπίδα;…
Είναι πρόδηλο και αυταπόδεικτο, υπεύθυνοι κύριοι της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας της πατρίδας μας, ότι ο πλοίαρχος του τουρκικού ερευνητικού πλοίου εκτελούσε εντολή έρευνας στη ελληνική υφαλοκρηπίδα, που έλαβε από τη τουρκική κυβέρνηση, και συνεπώς δεν εισήλθε λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών και παρέμεινε «απλώνοντας» τρία καλώδια στην ελληνική υφαλοκρηπίδα επί είκοσι ώρες! Διότι απλά, οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες στη περιοχή δεν διήρκεσαν σε κάθε περίπτωση από της 7ης πρωινής της 31/1/2020 έως τις πρώτες πρωινές ώρες της 1-1-2020….
Γιατί κύριοι θέλετε να υποτιμάτε έναν ολόκληρο λαό;… Το ερώτημα είναι ρητορικό.
Β. Τα αρμόδια κυβερνητικά όργανα, δεν αρνήθηκαν σε ένα άλλο κράτος (Τουρκία), την άσκηση του κυριαρχικού δικαιώματος έρευνας του ελληνικού κράτους στην υφαλοκρηπίδα των νησιών του! Όπως είχαν την υποχρέωση να αρνηθούν, κατά την πολιτειακή και διεθνή υποχρέωση τους, υλοποιώντας την αρχή της εδαφικής κυριαρχίας ή της κυριαρχίας του ελληνικού κράτους σε αυτήν τη θαλάσσια ζώνη.
Έτσι, δεν προάσπισαν το εξ αυτής της κυριαρχίας πηγάζον κυριαρχικό δικαίωμα του παράκτιου ελληνικού κράτους για την εξερεύνηση της υφαλοκρηπίδας του ελληνικού κράτους, όπως έχει υποχρέωση κάθε κυρίαρχο, ανεξάρτητο παράκτιο κράτος της διεθνούς κοινότητας και κάθε συμβαλλόμενο κράτος της ΔΣΔΘ 1982.
Ειδικότερα οι διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 77 της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας 1982, περιλαμβάνουν ότι «το παράκτιο κράτος ασκεί στην υφαλοκρηπίδα κυριαρχικά δικαιώματα για τον σκοπό της έρευνας και της εκμετάλλευσης των φυσικών του πόρων στην υφαλοκρηπίδα».
Στην δε παράγραφο 2 του ιδίου άρθρου, ρητά περιλαμβάνεται ότι τα κυριαρχικά δικαιώματα της εξερεύνησης της υφαλοκρηπίδας είναι αποκλειστικά, κατά την έννοια ότι κανένα άλλο κράτος δεν μπορεί να εξερευνήσει την υφαλοκρηπίδα χωρίς τη ρητή συναίνεση του παράκτιου κράτους.
Επίσης στις διατάξεις άρθρο 246 της παραπάνω ΔΣΘΘ1982, ρητά αναφέρεται ότι το παράκτιο κράτος έχει το δικαίωμα να ρυθμίζει, να επιτρέπει και να πραγματοποιεί το ίδιο θαλάσσια επιστημονική έρευνα στην ΑΟΖ και στην υφαλοκρηπίδα, ενώ τα άλλα κράτη δεν μπορούν να αναλάβουν παρόμοιες δραστηριότητες χωρίς τη συναίνεση του.
Απ’ όλα τα παραπάνω, προκύπτει ότι η Τουρκία με το τουρκικό πλοίο ΟRUC REIS, δεν είχε δικαίωμα να προβεί σε δραστηριότητες έρευνας στην ελληνική υφαλοκρηπίδα χωρίς τη ρητή συναίνεση του ελληνικού κράτους. Ο νομικός χαρακτήρας αυτού του δικαιώματος ως αποκλειστικού, αποκλείει τις δραστηριότητες εξερεύνησης της ελληνικής υφαλοκρηπίδας από την Τουρκία ή οποιοδήποτε άλλο κράτος μέσα στην έκταση των 200 ναυτικών μιλίων της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Επίσης ο νομικός χαρακτήρας του πιο πάνω δικαιώματος ως αυτοδίκαιου και εξ υπαρχής δικαιώματος (ipso jure, ipso facto), επιτρέπει στο παράκτιο ελληνικό κράτος να ασκήσει το πιο πάνω κυριαρχικό του δικαίωμα κατά τη διακριτική του ευχέρεια και αποκλείει τη δυνατότητα να ασκήσει άλλο κράτος αυτό το δικαίωμα για λογαριασμό του χωρίς τη ρητή συναίνεση του.
Περαιτέρω οι δραστηριότητες έρευνας του τουρκικού πλοίου, δεν δικαιολογούνται ούτε από τις διατάξεις περί αβλαβούς διέλευσης της ΔΣΔΘ 1982. Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 18 και 19 της ΔΣΔΘ 1982, η αβλαβής διέλευση αλλοδαπού νοείται ως η διέλευση από τα χωρικά ύδατα ενός κράτους, η οποία πρέπει (ι) να είναι συνεχής και ταχεία, και (ιι) να μην προβαίνει, μεταξύ των άλλων, σε διεξαγωγή έρευνας ή υδρογραφικών εργασιών.
Συνεπώς οποιοσδήποτε ισχυρισμός περί αβλαβούς διέλευσης του τουρκικού πλοίου από την ελληνική υφαλοκρηπίδα, δεν είναι απλά αβάσιμος αλλά είναι ανυπόστατος, διότι δεν προβλέπεται στις διατάξεις της ΔΣΔΘ 1982.
Όμως παραμένει το ερώτημα τι ακριβώς η Τουρκία ήθελε να επιτύχει με την εκ προθέσεως παραβίαση του ελληνικού κυριαρχικού δικαιώματος της έρευνας στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Θεωρούμε ότι η βούληση της ήταν να υλοποιήσει όσα προφορικά επί πολλά χρόνια διεκδικεί, δηλαδή:
– Το δικαίωμα και την έκταση της τουρκικής ΑΟΖ, όπως την καθόρισε με τη από 27/11/2019 σχετική Συμφωνία της με τη Λιβύη. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα στο διαδίκτυο, ο υπεύθυνος του τουρκικού πλοίου απήντησε στο μήνυμα-αίτημα αποχώρησης του υπευθύνου της ελληνικής φρεγάτας Νικηφόρος Φωκάς, ότι «δεν αποχωρεί διότι ευρίσκεται εντός της τουρκικής ΑΟΖ»! Κάλεσε και τις παρακείμενες τουρκικές φρεγάτες να το προστατεύσουν για να ασκήσει «το δικαίωμα έρευνας στην τουρκική ΑΟΖ»!
– Να αποδείξει ότι τα ελληνικά νησιά δεν έχουν τη θαλάσσια ζώνη της υφαλοκρηπίδας, και ιδιαίτερα το Καστελόριζο, όπως συνεχώς ισχυρίζεται επί πολλά χρόνια.
Ήδη από την 27/2/1974, η Τουρκία υποστηρίζει ότι τα ελληνικά νησιά που ευρίσκονται κοντά στις τουρκικές ακτές δεν διαθέτουν δική τους υφαλοκρηπίδα.
Ας προβληματιστούμε.
Γιατί μέχρι τώρα δεν έχει διαμαρτυρηθεί η ελληνική κυβέρνηση προς την Τουρκία, με ρηματική διακοίνωση, για παραβίαση κυριαρχικού δικαιώματος της έρευνας στην υφαλοκρηπίδα, το οποίο προβλέπεται ρητά από τη Σύμβαση για το Δίκαιο της θάλασσας 1982 που έχει κυρώσει το ελληνικό κράτος;
Τα ελληνικά πολιτειακά όργανα έχουν, εκτός της εθνικής ευθύνης, διεθνή ευθύνη για αποτελεσματική, πλήρη και συνεχή εφαρμογή των διατάξεων της πιο πάνω διεθνούς Συνθήκης (ΔΣΔΘ 1982).
Όταν στις 29/5/1974 το τουρκικό υδρογραφικό σκάφος Candarli, συνοδευόμενο από πολεμικά πλοία, άρχισε να πλέει στην υφαλοκρηπίδα των νησιών του Αιγαίου, η ελληνική πλευρά αντέδρασε με επίδειξη σημαίας και παράλληλα διαμαρτυρήθηκε έντονα με ρηματικές διακοινώσεις προς την Τουρκία για τις παράνομες ερευνητικές ενέργειες του Candarli.
Ερωτούμε εάν ο λόγος που η ελληνική κυβέρνηση δεν διαμαρτύρεται στη τουρκική κυβέρνηση, οφείλεται στο ότι:
(ι) θέλει να παράσχει σιωπηρά έμμεση συναίνεση στο τουρκικό κράτος γι αυτήν την παράνομη κατά το διεθνές δίκαιο τουρκική ενέργεια έρευνας στην ελληνική νησιωτική υφαλοκρηπίδα, η οποία μπορεί να προκύψει εάν επί εξάμηνο από τις 31/1/2020, «τουρκικό ερευνητικό μπαινοβγαίνει στην υφαλοκρηπίδα των νησιών του Αιγαίου», ή/και (ιι) θέλει να υλοποιήσει κάποια συμφωνία με την Τουρκία για άρνηση του δικαιώματος των ελληνικών νησιών του Αιγαίου στη θαλάσσια ζώνη της υφαλοκρηπίδας, στο πλαίσιο της μυστικής διπλωματίας.
Όποια και εάν είναι η κυβερνητική απάντηση, είναι αναμφισβήτητο ότι τα αρμόδια κυβερνητικά όργανα δεν διαμαρτυρηθήκαν μέχρι τώρα με ρηματική διακοίνωση, απευθυνόμενη στο τουρκικό κράτος για την παραβίαση του ελληνικού κυριαρχικού δικαιώματος έρευνας στην ελληνική νησιωτική υφαλοκρηπίδα από το τουρκικό πλοίο ΟRUC REIS, επικαλούμενοι το διεθνές δίκαιο, και οι «ισχυροί φίλοι τους» δεν είναι «στο πλευρό» των ελληνικών εθνικών και ζωτικών συμφερόντων.
2 Φεβρουαρίου 2020 / Πηγή : epamhellas.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου