Λεωνίδας Χρυσανθόπουλος
Παρά την πανδημία του κορονοϊού που μαστίζει την ανθρωπότητα και ιδιαίτερα την Τουρκία η Άγκυρα συνεχίζει να αυξάνει τις καθημερινές παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου με καθημερινές πτήσεις πάνω από τα νησιά. Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία προβαίνει σε συνεχείς αναχαιτίσεις των τουρκικών αεροσκαφών, ωστόσο οι Τούρκοι επιμένουν όχι μόνο να συνεχίζουν τις παραβιάσεις αλλά και να τις επεκτείνουν πάνω από τη Χίο, τη Μυτιλήνη, τη Ρόδο και τώρα πάνω από τον Έβρο.
Με την πολιτική αυτή η Τουρκία προσπαθεί να αμφισβητήσει τον ελληνικό εναέριο χώρο και την ελληνική κυριότητα των νησιών του Αιγαίου. Πέρα από τις αναχαιτίσεις που πραγματοποιεί η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, οι παραβιάσεις αυτές καταγράφονται και αποστέλλονται στο ΝΑΤΟ, στην Ε.Ε. και πιθανόν στο ICAO (International Civil Aviation Organization) στο μέτρο που οι παραβιάσεις αυτές θέτουν σε κίνδυνο αεροσκάφη της πολιτικής αεροπορίας. Παρ’ όλ’ αυτά, επειδή η προκλητικότητα της Άγκυρας συνεχίζεται ακατάπαυστα, ίσως να έχει έρθει η στιγμή για μια πιο δυναμική αντιμετώπιση των τουρκικών παραβιάσεων.
Από το 1974 μέχρι σήμερα έχουν πέσει επτά τουρκικά πολεμικά αεροσκάφη και δύο ελληνικά στις αερομαχίες, εικονικές και μη, που σημειώνονται καθημερινά χωρίς να έχει σημειωθεί εξαιτίας αυτών των πτώσεων κάποια ιδιαίτερη κρίση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.
Ειδικότερα:
Στις 22 Ιουλίου 1974 ελληνικό F-5 κατέρριψε τουρκικό F 102 A με πύραυλο τύπου AIM-9b κι έτρεψε σε φυγή ένα δεύτερο το οποίο κατέπεσε από έλλειψη καυσίμων. Ήταν δύο μέρες μετά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο.
Στα μέσα της δεκαετίας του 1980 μετά από αερομαχία από ελληνικά F-4E συνετρίβησαν δύο τουρκικά F-104G. Το ένα από έλλειψη καυσίμων και το άλλο από απώλεια προσανατολισμού.
Στις 18 Ιουνίου 1992, κατά τη διάρκεια αναγνώρισης τουρκικών F-16, ο υποσμηναγός Νικόλαος Σιαλμάς με F-1CG μπήκε σε αερομαχία με τουρκικό F-16 και κατέπεσε κοντά στον Άγιο Ευστράτιο χάνοντας τον έλεγχο σε ελιγμούς.
Στις 8 Φεβρουαρίου 1995, κατά τη διάρκεια αναγνώρισης που εξελίχθηκε σε αερομαχία, ελληνικό Mirage F-1CG υποχρέωσε τουρκικό F-16 Block 40 σε βίαιο ελιγμό σε χαμηλό ύψος και σε απώλεια στήριξης με αποτέλεσμα να συντριβεί 15 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά της Ρόδου. Ο πιλότος διασώθηκε από ελικόπτερο της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, μεταφέρθηκε στη Ρόδο και στη συνέχεια παραδόθηκε στις τουρκικές Αρχές.
Στις 28 Δεκεμβρίου 1995 δύο τουρκικά F-4E παραβίασαν τον εθνικό εναέριο χώρο πετώντας με πλήρη εξοπλισμό πάνω από τη Χίο, αναγνωρίστηκαν και αναχαιτίστηκαν από δύο ελληνικά F-16 που μπλόκαραν τους εισβολείς μεταξύ Χίου και Μυτιλήνης. Ακολούθησε πτώση του ενός τουρκικού αεροσκάφους 9 μίλια νοτιοδυτικά της Μυτιλήνης. Ο πιλότος δεν βρέθηκε ενώ ο συγκυβερνήτης μεταφέρθηκε με ελληνικό ελικόπτερο σε νοσοκομείο της Σμύρνης.
Στις 8 Οκτωβρίου 1996 δύο ελληνικά Mirage 2000EG αναχαίτισαν σχηματισμό τεσσάρων τουρκικών F-4 και δύο F-16 που είχαν παραβιάσει τον ελληνικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Χίου. Ένα τουρκικό διθέσιο F-16 D έπεσε με αποτέλεσμα να σκοτωθεί ο ένας πιλότος. Ο δεύτερος πιλότος εγκατέλειψε επιτυχώς και διασώθηκε από ελικόπτερο της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Στις 23 Μαΐου 2006 ένα τουρκικό F-16C Block 50 εκτελώντας βίαιους ελιγμούς συγκρούστηκε με ελληνικό F-16 C Block 52 νοτίως της Καρπάθου με αποτέλεσμα να σκοτωθεί ο σμηναγός Κωνσταντίνος Ηλιάκης.
Μπροστά στις ολοένα αυξανόμενες παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου από την Τουρκία θα πρέπει οι επιτυχημένες αναχαιτίσεις των γενναίων πιλότων της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας να γίνουν πιο αποτελεσματικές. Συγκεκριμένα, θα πρέπει με τολμηρούς ελιγμούς όχι μόνο να δημιουργούν κινδύνους στα τουρκικά αεροσκάφη αλλά και να προβαίνουν ενδεχομένως στην κατάρριψή τους σε περίπτωση ακραίων παραβιάσεων που να βρίσκουν τα τουρκικά αεροσκάφη να πετάνε πάνω από την ελληνική ενδοχώρα.
Πιθανόν να έχουν ήδη δοθεί οδηγίες προς αυτή την κατεύθυνση στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, αλλά αν δεν έχει συμβεί αυτό θα πρέπει να δοθούν άμεσα ώστε να περιοριστεί η να σταματήσει η τουρκική προκλητικότητα η οποία, όπως έχει αποδειχτεί από το παρελθόν, μόνο με τη δύναμη αντιμετωπίζεται.
Παρά την πανδημία του κορονοϊού που μαστίζει την ανθρωπότητα και ιδιαίτερα την Τουρκία η Άγκυρα συνεχίζει να αυξάνει τις καθημερινές παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου με καθημερινές πτήσεις πάνω από τα νησιά. Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία προβαίνει σε συνεχείς αναχαιτίσεις των τουρκικών αεροσκαφών, ωστόσο οι Τούρκοι επιμένουν όχι μόνο να συνεχίζουν τις παραβιάσεις αλλά και να τις επεκτείνουν πάνω από τη Χίο, τη Μυτιλήνη, τη Ρόδο και τώρα πάνω από τον Έβρο.
Με την πολιτική αυτή η Τουρκία προσπαθεί να αμφισβητήσει τον ελληνικό εναέριο χώρο και την ελληνική κυριότητα των νησιών του Αιγαίου. Πέρα από τις αναχαιτίσεις που πραγματοποιεί η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, οι παραβιάσεις αυτές καταγράφονται και αποστέλλονται στο ΝΑΤΟ, στην Ε.Ε. και πιθανόν στο ICAO (International Civil Aviation Organization) στο μέτρο που οι παραβιάσεις αυτές θέτουν σε κίνδυνο αεροσκάφη της πολιτικής αεροπορίας. Παρ’ όλ’ αυτά, επειδή η προκλητικότητα της Άγκυρας συνεχίζεται ακατάπαυστα, ίσως να έχει έρθει η στιγμή για μια πιο δυναμική αντιμετώπιση των τουρκικών παραβιάσεων.
Από το 1974 μέχρι σήμερα έχουν πέσει επτά τουρκικά πολεμικά αεροσκάφη και δύο ελληνικά στις αερομαχίες, εικονικές και μη, που σημειώνονται καθημερινά χωρίς να έχει σημειωθεί εξαιτίας αυτών των πτώσεων κάποια ιδιαίτερη κρίση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.
Ειδικότερα:
Στις 22 Ιουλίου 1974 ελληνικό F-5 κατέρριψε τουρκικό F 102 A με πύραυλο τύπου AIM-9b κι έτρεψε σε φυγή ένα δεύτερο το οποίο κατέπεσε από έλλειψη καυσίμων. Ήταν δύο μέρες μετά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο.
Στα μέσα της δεκαετίας του 1980 μετά από αερομαχία από ελληνικά F-4E συνετρίβησαν δύο τουρκικά F-104G. Το ένα από έλλειψη καυσίμων και το άλλο από απώλεια προσανατολισμού.
Στις 18 Ιουνίου 1992, κατά τη διάρκεια αναγνώρισης τουρκικών F-16, ο υποσμηναγός Νικόλαος Σιαλμάς με F-1CG μπήκε σε αερομαχία με τουρκικό F-16 και κατέπεσε κοντά στον Άγιο Ευστράτιο χάνοντας τον έλεγχο σε ελιγμούς.
Στις 8 Φεβρουαρίου 1995, κατά τη διάρκεια αναγνώρισης που εξελίχθηκε σε αερομαχία, ελληνικό Mirage F-1CG υποχρέωσε τουρκικό F-16 Block 40 σε βίαιο ελιγμό σε χαμηλό ύψος και σε απώλεια στήριξης με αποτέλεσμα να συντριβεί 15 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά της Ρόδου. Ο πιλότος διασώθηκε από ελικόπτερο της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, μεταφέρθηκε στη Ρόδο και στη συνέχεια παραδόθηκε στις τουρκικές Αρχές.
Στις 28 Δεκεμβρίου 1995 δύο τουρκικά F-4E παραβίασαν τον εθνικό εναέριο χώρο πετώντας με πλήρη εξοπλισμό πάνω από τη Χίο, αναγνωρίστηκαν και αναχαιτίστηκαν από δύο ελληνικά F-16 που μπλόκαραν τους εισβολείς μεταξύ Χίου και Μυτιλήνης. Ακολούθησε πτώση του ενός τουρκικού αεροσκάφους 9 μίλια νοτιοδυτικά της Μυτιλήνης. Ο πιλότος δεν βρέθηκε ενώ ο συγκυβερνήτης μεταφέρθηκε με ελληνικό ελικόπτερο σε νοσοκομείο της Σμύρνης.
Στις 8 Οκτωβρίου 1996 δύο ελληνικά Mirage 2000EG αναχαίτισαν σχηματισμό τεσσάρων τουρκικών F-4 και δύο F-16 που είχαν παραβιάσει τον ελληνικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Χίου. Ένα τουρκικό διθέσιο F-16 D έπεσε με αποτέλεσμα να σκοτωθεί ο ένας πιλότος. Ο δεύτερος πιλότος εγκατέλειψε επιτυχώς και διασώθηκε από ελικόπτερο της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Στις 23 Μαΐου 2006 ένα τουρκικό F-16C Block 50 εκτελώντας βίαιους ελιγμούς συγκρούστηκε με ελληνικό F-16 C Block 52 νοτίως της Καρπάθου με αποτέλεσμα να σκοτωθεί ο σμηναγός Κωνσταντίνος Ηλιάκης.
Μπροστά στις ολοένα αυξανόμενες παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου από την Τουρκία θα πρέπει οι επιτυχημένες αναχαιτίσεις των γενναίων πιλότων της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας να γίνουν πιο αποτελεσματικές. Συγκεκριμένα, θα πρέπει με τολμηρούς ελιγμούς όχι μόνο να δημιουργούν κινδύνους στα τουρκικά αεροσκάφη αλλά και να προβαίνουν ενδεχομένως στην κατάρριψή τους σε περίπτωση ακραίων παραβιάσεων που να βρίσκουν τα τουρκικά αεροσκάφη να πετάνε πάνω από την ελληνική ενδοχώρα.
Πιθανόν να έχουν ήδη δοθεί οδηγίες προς αυτή την κατεύθυνση στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, αλλά αν δεν έχει συμβεί αυτό θα πρέπει να δοθούν άμεσα ώστε να περιοριστεί η να σταματήσει η τουρκική προκλητικότητα η οποία, όπως έχει αποδειχτεί από το παρελθόν, μόνο με τη δύναμη αντιμετωπίζεται.
Λεωνίδας Χρυσανθόπουλος
Πρέσβης επί τιμή
Πρώτη Δημοσίευση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου